Att användandet av surfplattor aldrig på riktigt tagit fart är vi väl alla överens om. Det är bara att titta sig omkring och på sig själv och sitt eget beteende, och med tanke på hur mobiltelefoners skärmar blivit allt större och mer högupplösta senaste åren finns inte längre någon vidare diversifiering. Så är surfplattan död?

Om man får tro siffror som vi tagit fram, efter att ha studerat 20 av våra kunders statistik, talar mycket för det. Användandet vi kan se sjunker stadigt och ligger i år i genomsnitt på 4,6 % av total trafik, från drygt 10 % år 2017. En annan global studie visar att det ligger på 3 %.
 

Samtidigt sticker en viss tillverkare, Apple, ut med en årlig ökning på 23 % av antal levererade iPads från 2018 till 2019. Och sökvolymerna på Google har inte minskat i någon vidare utsträckning från 2017 till idag:

Så, vad händer? Jo, surfplattor blir mer och mer datorer, men med en smartphones enkelhet. Och det tror vi inom kort kommer att kunna tilltala många fler än de som bara vill just surfa, utan faktiskt använda ett portabelt men kraftfullt verktyg för arbete eller andra mer seriösa aktiviteter. I synnerhet när arbete på distans nu är och blir alltmer vanligt världen över.

Gränserna mellan desktop, mobile och tablet suddas ut alltmer. Titta bara på Microsoft och deras Surface-datorer, och nu senast iPad Pro som är mer dator än surfplatta i dess klassiska bemärkelse.

Om nu surfplattor står inför en pånyttfödelse, eller en evolution, vad betyder det för oss? Ett par punkter vi tycker är viktiga att ta med sig, eller bli påminda om:

  • Responsivitet och användarvänlighet är (fortfarande) avgörande för din hemsida och ditt företags framgångar. Oavsett skärmstorlek, operativsystem och uppkoppling måste det vara enkelt för era kunder att använda er site.
  • Tänk Always On – precis som med smartphones gör den ständiga uppkopplingen att du också behöver vara ständigt tillgänglig. Se till att alltid finnas där när dina potentiella kunder står i en butik (eller sitter på ett café, eller väntar på bussen, eller slösurfar på jobbet – ja ni fattar) och googlar för att jämföra priser eller letar inspiration i sociala medier.

Vill du veta mer om hur ni kan nå till rätt målgrupp via rätt kanal? Tveka inte att kontakta oss. Vi hjälper er gärna!