E-handeln har vuxit mer än vanligt under 2020.

Att e-handeln vuxit mer än vanligt under 2020 är knappast en överraskning. Nu kommer E-barometern för hela 2020 från Postnord med siffrorna som bekräftar – och visar hur det ser ut olika branscher, produkter och kundgrupper. Nedan listar vi några intressant punkter, och rapporten i sin helhet laddar du ner hos Postnord.

”Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern”. 

  • Svensk e-handel växte med 40 % under 2020 jämfört med 2019, från en omsättning på 87 miljarder kronor till 122 miljarder kr.
  • Branscherna som ökade mest var dagligvaror (+95 %), möbler och heminredning (+63 %) samt skönhet och hälsa (apotek) (+59 %)
  • Under en genomsnittlig månad handlade 76 % av svenskarna, i åldern 17-79 år, på nätet. Under Q4 ökade det till 82 % (jämfört med 74 % föregående år).
  • Tre av fyra e-handlare uppger att de fått nya kundgrupper under året. Varannan svensk har samtidigt börjat handla nya produktgrupper på nätet på grund av pandemin.
  • Till följd av att fler spenderar mer tid i hemmet har andelen köp via mobilen minskat för första gången sedan E-barometern började sina mätningar.

Hoppas informationen var lika intressant för er som det var för oss 🙂 . Glöm inte att ladda ner hela rapporten för att få mer information.

Är du marknadschef och behöver hjälp med din marknadsföring tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig .

// Oskar Christiansson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *