Efter ett par intensiva månader i min nya roll som Head of Sales och Marketing på Nokoby är det här mitt första inlägg på vår blogg som jag ser fram emot att dela till våra kunder och partners.

En rolig och oväntad överraskning var att det var så mycket intressanta och spännande frågor som jag fått ta del av från första stund.

En av många frågor som jag fått sätta mig in i direkt var alla nya regler och lagar som rör cookies. Bara det faktum att sanktionsavgifterna kan uppgå till skyhöga belopp har ju fått en att börja tänka om.

Alla dessa nya regler har ju aktualiserats i kölvattnet av EU-domstolens dom i Schrems II målet, där det fastslagits att man inte får överföra personuppgifter till tredje land, dvs utanför EU. Detta har inneburit att Google efter den 5e april kan börja stänga ner sidor som inte uppfyller kraven på cookie consent i enlighet med GDPR.

För att efterleva dessa krav behöver man  inhämta giltiga samtycken till cookies. Det betyder att du inte bara kan ha en banner hemsidan som tydliggör att du använder Cookies utan du måste säkra att besökaren frivilligt lämnat samtycke, specifikt, informerat och utgöra ett otvetydigt samtycke. Inte helt enkelt att förstå vad detta innebär när man läser det för första gången.

Kraven är alltså betydligt högre idag än det varit tidigare. Ändå är det förvånansvärt få som gjort de nödvändiga ändringarna på hemsidan som krävs och tar därmed en stor risk att bestraffas helt i onödan. Det är med bakgrund av detta som Google har gått ut och meddelat att de efter den 5 april kan vidta åtgärder som avstängning för de hemsidor och appar som inte uppfyller dessa krav.

Mer kul att tänka på är att vi skall få vara med och fira oss på Nokoby och alla andra härliga byråer på Årets Byrå. För i år är vi ju nominerade i kategorin fristående Medie- och Kommunikationsbyråer. Eftersom underlaget helt bygger på kundomdömen är detta bland det finaste betyg man kan få. Ett fint sätt att få bekräftat på det arbete vi gjort tillsammans med våra kunder uppskattats, att vi lyckats vara närvarande och givit högklassig service.

Att få fira detta är en härlig belöning till alla mina härliga kollegor och partners som gjort detta möjligt att hålla oss i framkant och hjälpa våra kunder att fatta rätt beslut kring sin digitala marknadsföring. Jag ser fram emot att hela tiden få ligga i framkant kring all ny utveckling inom digital marknadsföring så att vi inte bara kan hjälpa våra kunder men att en dag få titulera oss Sveriges bästa fristående mediebyrå.

Nu längtar vi efter våren med nya möjligheter!

 

Jenny Dybeck

Head of Sales and Marketing

Jenny.dybeck@nokoby.se

 

NOKOBY i korthet

Vårt uppdrag är att skapa tillväxt i digitala kanaler. Detta gör vi genom att prioritera
smartare digitala medieköp som är lönsamma och enkla att förstå.
Vårt fokus ligger på att hela tiden titta på helheten och förstå vilka trender som påverkar trafik och konvertering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *