Facebook har ju, som de flesta av er säkert känner till, gjort en hel del ändringar under året. Vi har fått verifiera alla pixlar som samlar in data för att de ska kunna användas i annonsering och målgrupper har minskats då Facebook- och Instagram-användare numera kan välja att inte få anpassad annonsering visat för sig.

Som ännu en förändring kommer Facebook nu att ta bort flera av de inriktningsalternativ som idag finns för annonsering för personer som är under 18 år. För vissa länder, som t.ex. Thailand, är åldersgränsen något högre.

 

Då kanske man undrar om detta betyder att personer under 18 inte kommer att se annonser alls på Facebook och Instagram. Svaret är nej – det finns fortfarande möjlighet att visa annonser för yngre, dock inte annonser som är målgruppsstyrda mot till exempel beteende, språk eller liknande målgrupper/tvillingar (Lookalike audiences). Sedan kan man ju tänka lite extra om man verkligen vill annonsera mot personer som är under 18 år. Vi brukar för det mesta rekommendera att 18+ är en bra nedre gräns.

 

Annonsörer kommer fortfarande att kunna visa annonser för yngre personer genom att skapa kampanjer som inkluderar ålder, kön och geografi. Detta kan vara en bra kompromiss för de som vill annonsera mot personer under 18 år – dock bör man ha i åtanke att målgrupperna blir mycket bredare utan målgruppsstyrning. I grunden är dessa förändringar nog ganska sunda tycker vi.

 

Vi på Nokoby försöker alltid hålla oss uppdaterade med det senaste inom digital marknadsföring – dels för oss själva men framför allt för att våra kunder ska känna sig trygga.

 

Behöver ditt företag hjälp med sin marknadsföring? Tveka inte att kontakta någon av våra specialister, vi vill mer än gärna hjälpa er.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *