Sliter du ditt hår över GA4? Då är du definitivt inte ensam. Men lugn- Vi hjälper dig!

Just nu är det många som hör av sig till oss med frågeställningar kring GA4. Här på NOKOBY sitter vi dagligen och pratar med våra kunder och partners kring detta och guidar dem genom denna djungel av information. Vi har förstått att det inte är helt lätt att sätta sig in i detta, men vi hjälper gärna till!

Därför har vi här satt ihop några bullits kring GA4 och ett Webinar den 27:e januari som vi tror kan underlätta. Under webinaret går vi lite djupare in på ämnet och tar gärna emot era frågor och tankar. Vill ni lyssna in på webinaret så kontakta mig på jenny.dybeck@nokoby.se så löser vi det (i mån av plats).

Så först lite bakgrund till GA4:

  • Google har lanserat det nya mätverktyget Google Analytics 4 (GA4). Den främsta skillnaden mellan den nuvarande Google Analytics (UA) och Google Analytics 4 (GA4) är att den nuvarande (även kallad Universal) baserar sin data på sessioner medan Google Analytics 4 (GA4) baseras på Händelser och Användare.
  • Eftersom trepartscookies kommer förbjudas, innebär det att hur det blir svårare att mäta det vi annonserar. Här kommer Google Analytics 4 (GA4) ha en viktig roll. Eftersom datan för Google Analytics 4 (GA4) baseras på händelser och användare innebär det att Google Analytics 4 (GA4) följer användarens resa hela vägen fram till mål och på så sätt mäter effekten av era annonser.

Vad betyder då detta:

Jo, fram till 1a juli 2023 kan alla fortsätta att använda och samla in ny data via UA. Däremot efter den 1a juli 2023 kommer du att behöva exportera din data från UA till GA4. Med andra ord är det viktigt att redan nu börja sätta upp GA4 så att du kan föra över all information i god till innan den helt försvinner.  

Fördelar med GA4:

  • Den nya modellen är väldigt mycket mer flexibel än den tidigare. Du behöver inte hålla dig inom ramarna av vad UA kan spåra utan du kan nu själv skapa exakta händelser för precis det du vill spåra. Alltså är det du som bestämmer och inte verktyget.
  • Dataspårning från olika plattformar.GA4 gör det även enklare att spåra data från flera olika plattformar genom funktionen att implementera flera olika dataströmmar som samlar in data.
  • Bättre användning tillsammans externa verktyg.Google har ökat kompabiliteten mellan Analytics och andra applikationer och tillägg.

Nackdelar med GA4:

  • Nytt och klurigt: Även om GA4 snart är den nya standaren är den fortfarande väldigt ny och det finns utrymme för förbättring. Verktyget kommer förmodligen att förbättras fort då stängningen av UA gör det möjligt för Google att lägga all kraft på GA4 istället.
  • Den ökade friheten i verktyget innebär också att det blir mycket mer komplext och inlärningskurvan blir betydligt brantare.
  • Dataöverflyttning. Det går inte att flytta över tidigare data från UA till GA4, vilket gör det väldigt viktigt att starta upp GA4 i tid för att inte bli utan statistik i det nya verktyget.

Behöver då just jag GA4?

Just nu fungerar det gamla analysverktyget fortfarande. Däremot som jag skrev tidigare kommer att bli en stor förändring i hur vi mäter data på våra webbplatser under 2023 och därför är det hög tid att börja förbereda sig för detta. En bra ide är tillexempel att börja samla in data samtidigt som du använder ditt redan existerande UA-konto för att inte gå miste om värdefull information. Efter 6 månader efter bytet går i kraft så kommer snart den historiska datan att försvinna, så det är dags att redan nu påbörja en plan för vad du vill göra med din data och hur du ska spara den.

Vill ni ha hjälp med detta? Bara att höra av er så löser vi det.

Hörs snart!

/Jenny

 

Kontakt: jenny.dybeck@nokoby.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *