Google Ads vs Facebook Ads

Vem är egentligen störst, starkast och bäst? Är det Batman eller Superman? Coca Cola eller Pepsi? Max eller McDonalds? Samsung eller Iphone?

Och vad är det som får en att välja det enda eller det andra? I slutändan handlar det ju ändå om i princip samma känsla, smak eller funktionalitet.

Om vi istället riktar fokus på hur man som företag gör bästa möjliga val i den digitala marknadsföringsvärlden så är det inte lika enkelt som att välja vilken läsk som är godast. Som företag behöver man ta hänsyn till många olika avgörande faktorer innan man kan välja rätt verktyg för att lyckas med sin digitala marknadsföring. 

Det innebär att vi tyvärr inte kommer att kunna utse en vinnare i denna kamp denna gång, utan allt beror på vad du vill annonsera. Det vi kan göra är att ge dig en bättre bild av vad som skiljer annonsering på Google från annonsering på Facebook.

Vad är då skillnaden mellan de två annonsjättarna Google och Facebook?

En enkel förklaring skulle kunna vara att Google baserar sina annonser och algoritmer på ”sökord” medan Facebook baserar det på ”beteende”.

Google är ständigt där och visar annonserna för personer som söker efter en specifik produkt eller tjänst de är intresserade av eller vill köpa eller information som man är i behov av för att förstå eller lösa ett problem eller en fundering. Som användare skriver man helt enkelt vad man är ute efter och utifrån detta visar Google de bästa alternativen.

Facebook är en plattform som visar annonser baserade på ditt beteende på nätet. Detta kan vara till en stor fördel om man vill göra en brandad kampanj baserad på vad folk gillar alternativt en kampanj där man har som mål att få kunder att besöka ens hemsida igen efter en lång period. 

Vi kan utifrån detta konstatera att både Facebook och Google är viktiga i ett företags marknadsföringsstrategi, man behöver bara veta när och hur man ska utnyttja deras potentialer.

Vi på Nokoby har en stor erfarenhet av båda annonsverktygen och vet att med rätt strategi kan vi kombinera båda verktygen och på så sätt hjälpa våra kunder att maximera avkastningen.

Vill du veta mer om hur ni kan nå till rätt målgrupp via rätt kanal samt maximera avkastningen? Tveka inte att kontakta oss. Vi hjälper er gärna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *