I dagarna gick Instagram ut med nyheten att de börjar rulla ut sin nya videoredigeringsfunktion Reels globalt, efter en tids testande på utvalda marknader. I en tid då TikTok förutspås vara nästa stora sociala medium tar alltså Instagram (det vill säga Facebook) som så många gånger förr tjuren vid hornen och kopierar en hel del från uppstickarna.

Det andra scenariot skulle vara att Microsoft eller Twitter hinner köpa över Tiktok och spänner sina muskler ännu mer. Om inte detta händer så kommer Donald Trump troligtvis förbjuda kanalen i USA vilket skulle göra att den kinesiska appen får det svårt att konkurrera när de förlorar så stor del av sina användare.

Kommer Instagram verkligen kunna vinna denna kamp och ännu en gång sudda ut konkurrenten trots att Tiktok har blivit så populärt bland både unga och äldre? Eller kommer Microsoft eller Twiter hinna före och köpa över kanalen?

Det återstår att se hur användarna tar emot Reels.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *