Några korta tankar och reflektioner med anledning av Coronaviruset

Coronaviruset har verkligen skakat om oss på riktigt nu. Det kommer nog att vara så för oss alla, gammal som ung, att vi kommer att kunna berätta precis var vi var när vi förstod att Corona-viruset inte längre var en kinesisk angelägenhet. Vi på Nokoby har precis som alla andra fått anpassa oss efter denna nya verklighet. Som tur är har vi sedan länge arbetat med våra klienter på distans och detta har gjort att omställningen inte varit för radikal. Vi tar alla kundmöten i Teams numera och även många interna möten kör vi via länk vilket fungerar väldigt bra. Arbetet måste trots allt flyta på.

Det är smärtsamt att se många stora bolag i Sverige som på kort sikt tvingats permittera stora grupper av medarbetare. Först ut är ju rese- och turistnäringen som tagit en stor smäll. Men man får nog räkna med att andra branscher också kommer att behöva tänka om hur de skall anpassa sig till verkligheten vi har idag. Utifrån vårt perspektiv gäller det nu att agera smart och planera för hur man kan växla ner marknadsföringen ett tag utan att tappa tempo när det värsta är över. Det intressanta är att för vissa branscher ser vi en helt motsatt effekt – fler personer och nya målgrupper söker sig ut på nätet för information och det är trots allt en möjlighet för de som vill synas digitalt.

Eftersom de flesta av våra kunder arbetar efter principen Always On, så innebär det att närvaron i de digitala kanalerna är konstant. I dagsläget gäller det att skala ner på rätt ställen utan att tappa den position man byggt upp på sökmotorer eller på sociala medier. När det är dags att växla upp gäller det att man kan agera snabbare än konkurrenterna utan att det medför ökade kostnader.

Till sist vill vi även passa på att belysa att all ekonomisk teori säger att efter lågkonjunktur kommer åter en högkonjunktur. Låt oss bara hoppas att det är snabbare än vi väntade oss. 😊

Har ni frågor om detta hör jättegärna av er till era kontaktpersoner här hos oss. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter när det kommer till denna typ av osäkra perioder och hur man kan nyttja det på bästa sätt.