Metaverse var ett av förra årets mest omtalade koncept, och inget tyder på att hypen kommer att minska under 2022. Vi vill gärna dela med oss av detta och ger dig här en introduktion till ämnet som bland annat Microsoft, Google och Facebook investerat miljarder dollar i.  

Vad är Metaverse? 

Metaverse, eller metaversum som det heter på svenska, förklaras bäst som ett alternativt universum i en tredimensionell miljö. Syftet med Metaverse är att skapa sociala interaktioner och upplevelser i en alternativ värld. Detta har beskrivits som nästa nivå av sociala kontakter.  

Metaversum har tidigare använts främst i spel-världen, där spelare länge kunnat interagera med varandra i en alternativ tredimensionell värld. Exempel på detta är världarna som skapats för spel som Fortnite och Roblox. Och även om konceptet Metaversum inte är helt nytt – i själva verket användes ordet för första gången redan 1993 – så har utvecklingen kring detta gått allt snabbare. Bättre teknik, skarpare grafik, och användandet av AR/VR utrustning har gjort att användarupplevelsen förbättrats avsevärt.  

Under 2021 meddelade Facebooks VD att man vill utveckla den sociala plattformen till ett metaversum, och många andra tech-företag satsar idag stora summor pengar på att ligga i utvecklingens framkant inom detta område. Ett exempel på detta är Microsofts köp av dataspelsföretaget Activision Blizzard, känt för spel som World of Warcraft och Overwatch.  

 

 

Vilka branscher kan tänkas dra nytta Metaversumet? 

Det är inte enbart tech-fokuserade företag som är intresserade av Metaversumets möjligheter. Eftersom denna virtuella värld kan ses som ett alternativ till ”den vanliga världen” skapar Metaversum därmed möjligheter för företag i en mängd olika branscher.  

Modeindustrin exempelvis kan göra sin klädkollektion tillgänglig även i Metaversumet eller skapa patent för sina produkter virtuellt. Det finns även möjlighet att skapa virtuella marknadsplatser där dessa produkter kan säljas.  Produkterna som kan inhandlas i Metaversumet kan vara både fysiska samt virtuella. Man pratar ofta om NFTs, som är en förkortning på Non-Fungible Tokens. Det är en kryptoteknik som används när man köper, säljer eller äger digital konst. Detta innebär att man inte nödvändigtvis köper fysiska produkter, utan att ens inköp och användningsområde kan vara begränsat till sitt Metaversum. 

Metaversumet och framtiden? 

Många förutser att Metaversumets framfart kommer att påverka köp-beteendet avsevärt. Här pratar man ofta om ”social commerce”, vilket innebär att man handlar produkter och tjänster direkt från en social-medie-kanal.  

Hos oss på Nokoby uppdaterar vi oss ständigt inom alla digitala trender. Vill du ha mer information om hur ditt företag kan dra nytta av Metaverse tveka inte att höra av dig till oss på NOKOBY kontoret@nokoby.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *