Frågar man Amazons ambassadörer i Sverige så är det alla e-handlare. Om man skall vara krass så låter det lite som att ”finns du inte på Amazon så finns man inte”. Men stämmer det med verkligheten?

Det är ju inget snack om att Amazon är världens mäktigaste aktör inom ett flertal olika digitala områden. Så att de etablerar sig i Sverige är en stor händelse och den bör alla som arbetar med e-handel och digital marknadsföring ha koll på. Vi på Nokoby har följt detta sedan de första ryktena började surra. Störst på kort sikt måste det vara för Eskilstunas kommun som kommer att få en massa fördelar både när det kommer till arbetstillfällen och investeringar i infrastrukturen. Men hur kommer det att påverka svenska e-handlare?

Jag gjorde ett kort personligt bokslut över mina erfarenheter av att handla på Amazon. 100% av alla köp har jag varit mycket nöjd med. Jag har bara handlat där en gång och det var för att det var svårt att hitta bra ”lederhosen” i Sverige. Så tanken slog mig, varför har jag inte handlat vid tidigare tillfällen på Amazon? Svaret kom ganska fort, det är så enkelt att handla på svenska e-handlare redan. Utbudet är brett och det flesta har en väldigt modern och smidig upplevelse både när det kommer till hemsidan och när det kommer till leveranser och returer.

Om vi nu har en bra bas med e-handlare som behärskar digital handel fullt ut, behövs en plattform till för detta? Varje e-handlare måste ju etablera en ”ny butik” i ett virtuellt shoppingcenter. Man måste optimera den nya butiken och även köpa sökord/annonsering för att synas på Amazon. Amazon kommer sannolikt att kunna erbjuda lägre priser på vissa produkter än vad en vanligt e-handlare måste ta ut, pga sin storlek. Så att vissa e-handlare, som idag lever på marginalen, kommer att slås ut är ganska säkert.

Men man skall ha i åtanke att Sverige har lyckats få internationella jättar på fall tidigare. Vi är ett unikt land på många sätt, ett intressant exempel på det är att Max hamburgare tvingat jätten McDonalds på reträtt på vissa ställen och till och med fått dem att stänga ner på s.k. prime locations. Samma öde har Starbucks fått erfara när de försökte konkurrera med svenskgrundade kedjan Espresso House. Även där fick en internationell jätte tänka om och till och med stänga ner en rad caféer för att det fanns för starka lokala aktörer. Tänk om Sverige är marknaden där Amazon tvingas tänka om och hitta en kompromiss för att vi har starka aktörer som väljer att inte synas på Amazons plattform?

Vi gillar ju alla de svenska e-handlare som växt fram och vi önskar dem all välgång. Amazon kommer att lyckas i Sverige, det är givet känns det som, på ett eller annat sätt – men jag hoppas att det inte innebär att andra slås ut eller tappar sina marginaler. Då skulle Amazon inte kännas lika kul längre på något sätt.

Text: Björn Lundberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *