Vill ni expandera internationellt?

 

Låt oss berätta om vår metodik för att ta sig an nya marknader. Det kan man spara mycket pengar på.

Vi har arbetat på ett 20-tal olika marknader de senaste åren. Vi sitter på massor med värdefull erfarenhet och delar gärna med oss av denna till våra kunder.

Att expandera internationellt är en av de svåraste utmaningarna ett företag kan ge sig in på. Förutom att man skall tampas med kulturella och språkliga skillnader på en ny marknad, måste man även hantera skillnader i köpbeteende och geografiska avstånd som man inte har på sin hemmamarknad. Utöver detta har man en helt annan konkurrenssituation och måste tampas med aktörer som har flera år av försprång. Detta gör att uppstartskostnaderna ofta är betydligt högre än man först budgeterade med.   

Börja den internationella expansionen hemifrån – låt den digitala marknadsföringen ta täten – med rätt metodik.

Ett sätt att hålla nere dessa kostnader är att göra en gedigen research i digitala kanaler innan man fattar beslut om vilken eller vilka marknader som skall prioriteras. För en digitala marknadsförare är det enkelt att kartlägga både kunder och köpbeteende  med hjälp av de verktyg som man redan arbetar med på hemmamarknaden. Ett par exempel på detta delar vi gärna med oss av:

  • Börja med att kartlägga hur sökbeteendet ser ut på de marknader som ni tittar på. Söker man på samma typer av begrepp som hemma? Står sökvolymen i proportion till befolkningen? Vilka är undantagen från hemmamarknaden och hur ser konkurrensen ut på sökmotorerna?
  • Kartlägg därefter målgruppen. Hur många av era idealkunder finns det på den marknad ni skall bearbeta, är det fler eller färre än ni brukar bearbeta hemma? Kan vi nå dem på samma sätt och med samma metoder som vi gör hemma eller bör vi anpassa vår strategi och taktik på något sätt?

Hör gärna av dig och berätta om era utmaningar så delar vi med oss av våra bästa tips för framgångsrik internationell expansion.

 

Maila oss så berättar vi gärna mer hur vi kan hjälpa dig – info@nokoby.se