Budgetkalkylatorn
Det har aldrig varit enklare att räkna ut din budget som nu. Vi har tagit fram en budgetkalkylator som vi hoppas underlättar för er och våra partners när ni sätter er kommande budget samt hur ni når era förväntade resultat. Testa er fram nedan och tveka inte att höra av er om ni har några frågor:
- Börja med att räkna ut hur många kunder du behöver under en viss period. Sätt därefter ett ungefärligt värde per på antalet leads som krävs för att nå detta mål. Tex om du stänger 1 av 5 leads för en viss tjänst/produkt skriver du 5.
- Sätt sedan ett värde per order som du kan tänka dig att betala för en affär. Summan sätter du in på raden ”värde per kund”. Du kan även utgå från vad du är villig att betala för ett lead. Om man tex anlitar en telemarketingbyrå så vet du priset ni betalar idag för ett möte (lead).
- Med dessa värden får du din budget uträknad. Dvs antalet kunder multiplicerat med värdet per kund eller antalet leads multiplicerat med värdet per lead. Svaret blir det samma.
- När du har din budget kan vi räkna på hur denna måste användas på bästa sätt. Dvs vi kan räkna på vilken trafik till hemsidan som krävs för att nå detta mål.
- Ange även din konverteringsgrad. Dvs antalet besökare som krävs till hemsidan för att en person skall ta kontakt. Om konverteringsgraden är 0,5% (d.v.s. 1 av 200 besökare fyller i kontaktformuläret i genomsnitt) skriver du det som 0,005 i kalkylatorn.
- Nu får vi svaret på hur många besökare man måste få ut av budgeten och vad en besökare max får kosta.
Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig gärna att utveckla detta i din organisation så att er budget kan spenderas smartare: jenny.dybeck@nokoby.se