2021-03-01

E-handeln har vuxit mer än vanligt under 2020.

Ecommerce 768X1152

Att e-handeln vuxit mer än vanligt under 2020 är knappast en överraskning. Nu kommer E-barometern för hela 2020 från Postnord med siffrorna som bekräftar – och visar hur det ser ut olika branscher, produkter och kundgrupper. Nedan listar vi några intressant punkter, och rapporten i sin helhet laddar du ner hos Postnord.

”Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern”. 

  • Svensk e-handel växte med 40 % under 2020 jämfört med 2019, från en omsättning på 87 miljarder kronor till 122 miljarder kr.
  • Branscherna som ökade mest var dagligvaror (+95 %), möbler och heminredning (+63 %) samt skönhet och hälsa (apotek) (+59 %)
  • Under en genomsnittlig månad handlade 76 % av svenskarna, i åldern 17-79 år, på nätet. Under Q4 ökade det till 82 % (jämfört med 74 % föregående år).
  • Tre av fyra e-handlare uppger att de fått nya kundgrupper under året. Varannan svensk har samtidigt börjat handla nya produktgrupper på nätet på grund av pandemin.
  • Till följd av att fler spenderar mer tid i hemmet har andelen köp via mobilen minskat för första gången sedan E-barometern började sina mätningar.

Hoppas informationen var lika intressant för er som det var för oss 🙂 . Glöm inte att ladda ner hela rapporten för att få mer information.

Är du marknadschef och behöver hjälp med din marknadsföring tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig .

// Oskar Christiansson.

2019-02-07

Välkommen, Alexandros Sombo!

Läs mer

2018-12-27

God jul och gott nytt år!

Läs mer

2018-12-06

Våga göra fel 2019 (och 5 trender du inte får missa)

Läs mer

2018-10-16

NOKOBY ett av 728 svenska Superföretag 2018

Läs mer

2018-02-07

Facebook Analytics-nyheter för Sidor och Instagram

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss