2024-02-08
Glöm inte bort Bing - ChatGPT får sökmotorn att öka markant
Att Microsoft, med sin generativa AI-tjänst ChatGPT, har växlat upp ordentligt på sistone har väl inte gått någon obemärkt förbi. Förutom att vi på Nokoby länge har dragit nytta av AI i allmänhet och ChatGPT i synnerhet (Googles motsvarighet Bard är intressant den med), ser vi nu än mer affärsnytta med ChatGPT – tack vare att det har integrerats med sökmotorn Bing. Vi på Nokoby har i och med detta fördjupat vårt partnerskap med Microsoft Advertising, och fått ta del av en del intressant statistik från dem. Sedan ChatGPT inkluderades på Bing har efterfrågan ökat markant, och framförallt bland yngre målgrupper, i synnerhet i åldersspannet 18-34. Nedladdningar av Bing-appen har ökat med 400 % sedan lanseringen, och över 100 miljoner personer använder nu Bing dagligen
– och extra intressant fakta är att 75 % av nya användare kommer via en Google-sökning. När sökannonseringen kombineras med ChatGPT ser Microsoft dessutom att klickfrekvensen (CTR) är tre gånger så hög jämfört med tidigare, och man spenderar 66 % mer tid i chatten jämfört med traditionellt sökresultat.
Precis som på Google kan vi även med Bing aktivera kostnadseffektiv sökmotorannonsering, och trots att Bing visserligen har en bit kvar till Googles volymer är det högst relevant att se över huruvida Bing/Microsoft Ads ska inkluderas i mediemixen snarast.
Vill ni ha hjälp med att göra sökordsanalyser specifikt för Bing och få ett förslag på rimlig strategi och budget? Tveka inte att kontakta oss på Jenny.dybeck@nokoby.se