2024-10-07

Har du koll på hur svenskarnas internetvanor ser ut?

Framsida 2024 1024X576

I förra veckan släpptes den efterlängtade rapporten Svenskarna och Internet 2024 av Internetstiftelsen! Rapporten ger en djupgående analys och en aktuell översikt av hur svenskarna använder internet och hur dessa vanor har förändrats under det senaste året.

Som digital byrå är vi alltid på jakt efter insikter som kan hjälpa oss förstå våra målgrupper bättre. Här är några intressanta punkter från årets rapport:

🔸 Nästan alla svenskar är aktiva på sociala medier där Youtube, Facebook och Instagram är de vanligaste plattformarna, men Facebooks dagliga användning har minskat successivt under de senaste fyra åren.
🔸 Snapchat, Tiktok, och Roblox används inte av lika många svenskar totalt sett, men är särskilt populära i vissa åldersgrupper.
🔸 Nya sociala medier som Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon har svårt att etablera sig på marknaden.
🔸 Sociala medier ger både stöd och råd, men kan också skapa negativa känslor, särskilt hos unga kvinnor.
🔸 Rapporten indikerar att det finns ett betydande digitalt hjälpbehov, särskilt bland äldre användare.

Rapporten är en guldgruva för oss som arbetar med digital marknadsföring. Ta del av hela rapporten via länken HÄR. 

2021-02-23

Svårt att särskilja jobb och fritid när du arbetar hemifrån?

Läs mer

2021-02-15

Beter du dig underligt i Teams? Oroa dig inte, du är inte ensam – men du kan blir normalare om du vill.

Läs mer

2020-02-13

NOKOBY i samarbete med SEB

Läs mer

2020-02-13

3 anledningar att utbilda din personal via webinars

Läs mer

2020-02-03

Skillnaden mellan marknadsförda inlägg och Facebook-annonser

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss