2025-01-09

Server Side Tracking – Framtiden för spårning och datainsamling

Server Side Vs Client Side Tracking 1100 X 800 768X559

I en digital värld där användarnas integritet får allt större fokus, och där tredjepartscookies håller på att fasas ut, är det viktigt att hitta nya sätt att samla in och hantera data på ett säkert, effektivt och användarvänligt sätt. Här kommer Server Side Tracking in i bilden. Detta är en teknik som kan appliceras på spårning med Google Analytics, men också de flesta annonsplattformarna, som META, LinkedIn, TikTok, och deras så kallade Conversions API (CAPI).

 Men vad är det, varför är det nödvändigt, och hur kan det förbättra teknisk prestanda samt ge bättre insikter för webbplatsägare och marknadsförare?

Vad är Server Side Tracking?

Traditionellt har spårning av användarbeteende på webben skett via så kallad klientbaserad spårning, där data samlas in direkt från användarens webbläsare med hjälp av JavaScript och cookies. Denna metod kallas också för Client Side Tracking.

Server Side Tracking (SST) är en mer modern lösning där datainsamlingen flyttas från användarens enhet (klienten) till en server i molnet (exempelvis Google Cloud). I stället för att webbläsaren skickar data direkt till tredjepartsverktyg som Google Analytics eller META Ads, skickas data till en mellanliggande server, som sedan skickar den vidare till relevanta analys- och annonsplattformar.

Tre anledningar till varför ni behöver Server Side Tracking

1. Utfasing av tredjepartscookies

Med strängare regler för användarens integritet och nya webbläsaruppdateringar som helt blockerar tredjepartscookies, blir traditionell spårning allt svårare. Exempel på en viktig tredjepartscookie inom marknadsföring är META/Facebook Ads pixel, som används för att mäta resultat och är vital för att på bästa sätt kunna optimera kampanjer. Utan tredjepartscookies försvåras spårning av konverteringar, annonsoptimering och analys. Server Side Tracking hanterar detta genom att skicka data från servern, vilket inte påverkas av webbläsarens cookie-policy på samma sätt. Vidare blockerar Ad blockers just cookies, och detta är givetvis också något som påverkar vår möjlighet att samla in data och spåra våra resultat.

2. Förbättrad prestanda

Klientbaserade spårningsscript kan göra webbsidor långsammare eftersom de måste laddas och exekveras i användarens webbläsare. Med Server Side Tracking minskar mängden kod som körs i webbläsaren, vilket leder till snabbare sidladdning och en bättre användarupplevelse. Att så mycket data laddar just genom cookies och är beroende av användarens webbläsare (och uppkoppling) gör att risken för totalt bortfall av statistik också är stor.

3. Bättre datakvalitet och integritetskontroll

En server laddar snabbare än en webbläsare och detta minskar som nämnt ovan risken för att data faller bort, eller kommer i orätta händer. Servern kan validera och standardisera data innan den skickas vidare, vilket minskar felaktiga eller ofullständiga datapunkter. Resultatet är mer pålitlig rapportering och bättre insikter. Vidare kan vi också med Server Side Tracking hantera vilken data som samlas in, eller anonymisera (hasha/kryptera) viss data, på ett mer kontrollerat sätt, vilket är viktigt ur integritetshänseende.

Sammanfattning

Server Side Tracking är en framtidssäker lösning för företag som vill bibehålla datadriven marknadsföring i en värld utan tredjepartscookies. Genom att förbättra datakvalitet, minska belastningen på användarens enhet och säkerställa att data hanteras enligt lagar och regler, är detta en metod som inte bara stärker tekniska processer utan också ger konkurrensfördelar.

Vi är igång och hjälper flera av våra kunder med att sätta upp detta och tar gärna en prat för att berätta mer om hur det kan förbättra även era insikter och resultat när det kommer till digital marknadsföring.

2021-12-21

En hälsning, GDPR- cookie consent och Nominering till Årets Byrå 2022!

Läs mer

2021-12-21

Nokoby söker Projektledare och kampanjspecialist!

Läs mer

2021-12-21

En sådan bra julklapp att bli nominerad till Årets Byrå!

Läs mer

2021-12-16

Nokoby växer ännu mer – Nu hälsar vi Jenny Dybeck välkommen till Nokoby!

Läs mer

2021-11-04

Vi välkomnar Filip och Johan till Nokoby.

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss