2023-11-06

Snart börjar META ta betalt för Instgram och Facebook. Vill du betala?

Meta Avgift Eu 768X480

Kommer vi att vilja betala för att använda Instagram och Facebook? Vill vi som även står för skapandet av content också betala för att ge bort den?

Som Digital mediebyrå reflekterar vi såklart över detta.

Bland annat har vi tänkt på hur detta påverkar Målgruppens Kvalitet. De individer som aktivt väljer att prenumerera för att slippa annonser är troligen dem vi annars inte vill nå oavsett med vår annonsering. Så kanske är detta en chans att fokusera våra resurser på den stora majoritet som fortfarande ser annonsering?Det förde oss vidare mot Kostnadseffektivitet. Med färre användare att rikta annonser till kan vi möjligen se en ökning av annonskostnader. Men det kan å andra sidan också betyda att de som ser våra annonser är mer engagerade och mer benägna att konvertera? Sist men inte minst jämförde vi Ad-blockers Vs. Prenumeration: Eftersom ad-blockers inte skapade någon större förändring i annonslandskapet tidigare, undrar vi om Metas prenumerationsmodell kan skapa en ny trend. Kommer användarna att se värdet i detta? Jag tycker själv att mycket av den reklam jag nås av på META bidrar. Jag får mycket inspiration och den är ofta rätt riktad och jag hade inte velat betala för att bli av med den. Tvärtom, jag gillar den!

Som byrå har vi slutligen svårt att se vad detta tillför för den stora massan men vi följer så klart detta med spänning. Med det sagt vore det intressant att höra hur ni andra tänker? Hur tänker ni att ni påverkas av detta?

//Jenny

 


Så här kommer prisstrukturen se ut för prenumeration: Kostnaden för prenumerationen varierar beroende på var du köper den: €9,99/månad på webben eller €12,99/månad på iOS och Android. Prenumerationen gäller för alla länkade Facebook och Instagram-konton i en användares Accounts Center.

Ytterligare avgifter: Från den 1 mars 2024 kommer en extra avgift på €6/månad på webben och €8/månad på iOS och Android att tillkomma för varje ytterligare konto listat i en användares Accounts Center.

 

2023-12-05

Superrolig inflyttningsfest hos Fellowmind

Läs mer

2023-11-27

Sanningen bakom Black Week's skyhöga klickpriser

Läs mer

2023-11-22

Framtidens marknadsföring: Tillhör ni dem som omfördelar försäljningsbudgeten för 2024?

Läs mer

2023-11-20

LinkedIn delar med sig av sin B2B statistik – dags att tänka i nya banor?

Läs mer

2023-11-13

NOKOBYs Framåtblickande Partnerskap och Extraordinära Resultat gav ROAS på 42

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss